IBM zet supercomputer Watson in voor 'cognitief koken'

10 maart, 2014 (17:05)
Rob (Hosting in Nederland)
0 reacties

Supercomputer Watson van technologiegigant IBM heeft een culinair takenpakket gekregen. Een onderzoeksteam van het bedrijf probeert te ontdekken of een computersysteem creatief kan zijn, en zette Watson aan het werk om "verrassende doch smaakvolle" recepten te creëren.

IBM logo

Afgelopen maand, tijdens de jaarlijkse cloud computing conferentie van IBM, werd de 'cognitief koken'-technologie aan het publiek getoond. Door Watson ontwikkelde gerechten werden ter plaatse door professionele chefs bereid en direct aan conferentiegangers voorgeschoteld, schrijft Pavankumar Murali, een van de onderzoekers, op het weblog van IBM Research.

Voorafgaand aan de conferentie kon via Twitter op een keur aan bijzondere recepten gestemd worden, waaronder de Oostenrijkse chocoladeburrito, Belgische spekpudding, en Zwitsers-Thaise aspergequiche.

Maatschappelijke functie

Het uiteindelijke doel is dat het computersysteem in staat is om over smaken na te denken, zoals mensen dat doen met behulp van het gehemelte. Hoewel de technologie, indien succesvol, ook een duidelijk commerciële potentie heeft voor bedrijven die nieuwe en populaire smaken willen ontdekken, meent IBM er ook maatschappelijke problemen mee aan te kunnen pakken, zo schrijft het bedrijf op de projectwebsite.

Door efficiënte gerechten te ontwikkelen die naast smaakvol ook voedzaam en goedkoop te produceren zijn, zou het een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van overgewicht, honger en ondervoeding.

Natuurlijke taal

Watson werd in eerste instantie ontwikkeld om het op te nemen tegen menselijke deelnemers aan het Amerikaanse spelprogramma Jeopardy. Daarvoor moest het in staat zijn om in natuurlijke taal gestelde vragen te herkennen, en correct te beantwoorden. In 2011, vijf jaar nadat een klein team techneuten aan het project was begonnen, won de computer het spel van twee meervoudige winnaars.

Quintiljoenen recepten

Dat Watson in staat is om natuurlijke taal te verwerken, maakte het mogelijk om tienduizenden recepten inhoudelijk te analyseren. Uit die analyses kon de computer vervolgens bepaalde conclusies trekken, zoals welke ingrediënten vaak met elkaar gecombineerd worden. Al deze gegevens werden vastgelegd in een grote databank, op basis waarvan het systeem vrijwel oneindig veel receptideeën kan genereren.

Met behulp van complexe theorieën, bijvoorbeeld over de menselijke perceptie van geur, smaak en andere vormen van waarneming, kan een kleinere groep recepten geselecteerd worden waarvan Watson denkt dat mensen ze smaakvol of juist heel verrassend zullen vinden.

Andere toepassingen

IBM sluit niet uit dat Watson in de toekomst ook in andere creatieve industrieën zal worden toegepast. Als voorbeelden worden de mode- en reclame-instrustrie gegeven:

"Een gerecht moet heerlijk smaken, een nieuwe mode-accessoire moet aantrekkelijk zijn, en reclame moet boeiend zijn. Wat we onthouden is de ervaring, en computercreativiteit is een manier om ervaringen te kunnen helpen onderscheiden. Bedrijven brengen steeds nieuwe producten op de markt om te kunnen concurreren, en computercreativiteit kan onderscheidende eigenschappen helpen bepalen die prioriteit moeten krijgen in nieuwe of bestaande producten."

Voorlopig doet Watson van 7 tot 11 maart dienst als voedselwagen op het festivalterrein van South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas.

Benieuwd naar de recepten? Je kunt er enkele bekijken in het Cognitive Cookbook.

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageren

Reacties worden direct gepubliceerd. We vertrouwen er dan ook op dat je reactie relevant is, geen reclame-uitingen bevat, en de algemeen geldende fatsoensregels niet overschrijdt. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Verzenden
RSS feed
Over deze blog

Op dit weblog schrijven we regelmatig over nieuws en trends rondom (web)hosting, website-ontwikkeling en technologie.

Archief
Bijdrage leveren?

We verwelkomen bijdragen van gast-auteurs. Heb je een voorstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.